“Vertrouwen in de kracht van het kind”
Missie
‘Een leven lang leren …’ Als basisschool staan wij aan het begin van dat leerproces en mogen wij de basis leggen voor het vervolg. Als missie hebben wij dan ook dat we de kinderen begeleiden bij het beklimmen van ‘de earste trimen’ van het leven, waarbij kinderen mogen ontdekken wie ze zijn en hun eigen rugzak mogen vullen met kennis en vaardigheden. Dit als basis om zelfstandig, verantwoordelijk en liefdevol in de wereld te kunnen staan.
Visie
Als basisschool zijn wij een maatschappij in het klein waar kinderen mogen oefenen hoe je in de maatschappij mee kunt doen. Kennis en vaardigheden opdoen op het gebied van taal, rekenen en de wereld om je heen, maar ook oefenen hoe ga je op een fijne manier met elkaar om. Dit alles gaat met vallen en opstaan, waarbij leerkrachten de voorwaarden creëren waarbij alle kinderen op school zich kunnen ontwikkelen. We gaan daarbij uit van drie basisbehoeften van kinderen: relatie, competentie en autonomie.
Binnen de behoefte ‘relatie’ gaat het om de verbinding van een kind met leerlingen en leerkrachten in de groep/op school. Voel je je welkom en veilig, durf je jezelf te zijn en heb je het gevoel gehoord en gezien te worden. We hebben binnen onze school hier veel aandacht voor middels lessen, gesprekken en samenwerkingsactiviteiten.
Als we het hebben over de behoefte ‘competentie’, dan gaat het erover dat kinderen ontdekken en ervaren dat ze steeds meer weten en kunnen. Op school hebben we het dan niet alleen over taal en rekenen, waar natuurlijk veel tijd en aandacht voor is. We vinden het belangrijk om kinderen een breed aanbod te bieden, waarbij iedereen de kans krijgt om bijvoorbeeld eens te proeven van en te ruiken aan sport, kunst en cultuur, … om te ontdekken waar je talenten liggen.
Bij de behoefte ‘autonomie’ gaat het erom dat kinderen medeverantwoordelijk kunnen en willen zijn voor hun eigen ontwikkeling. De term ‘eigenaarschap’ past hier goed bij. Eigenaar zijn van je eigen leerproces en acties. In de school als oefensituatie is er nog de leerkracht waar je op terug kunt vallen, maar proberen we kinderen te stimuleren om zelf tot oplossingen te komen en verantwoordelijkheid te nemen.
Identiteit
CBS De Earste Trimen is een dorpsschool met christelijke identiteit. Wij proberen bovenstaande missie en visie vanuit christelijke normen en waarden handen en voeten te geven. Daarnaast proberen wij kinderen ook iets vanuit de christelijke traditie mee te geven door bewust tijd te maken voor het lezen van bijbelverhalen, zingen van bijpassende liedjes, gebed en gesprekken over dingen die de kinderen bezighouden. Ook is er aandacht voor het vieren van de christelijke feestdagen. Dit gebeurt wisselend in de klas, in de school of in de kerk.