Waarom en wanneer kinderfysiotherapie op school?
Kinderfysiotherapie op scholen is bedoeld voor kinderen die moeite hebben bij sommige fijn of grof motorische vaardigheden. Doordat de kinderfysio op scholen werkt, zijn er korte lijnen met leerkrachten en is er geen extra belasting voor het kind na schooltijd.
Kinderfysiotherapie op school is mogelijk wanneer het kind moeite heeft met een schoolse taak, te denken aan:
- Fijn motorische taken als knippen, plakken, sluitingen van broek/jas, etc.
- Schrijfvaardigheid: bijvoorbeeld het volgen van het juiste letterspoor, weinig vloeiendheid / houterig handschrift, weinig gebruikmaken van hulplijnen, moeite met het maken van verbindingen tussen de verschillende letters etc.
- Hanteren van de juiste pengreep
- Tempo van schrijven op te voeren, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit
- Richtingsproblematiek (spiegelen van letters/cijfers, woorden, etc)
- Reflexintegratie
- Dyslexie of het vermoeden daarop
- Concentratieproblemen (al dan niet voortkomend uit een reeds gestelde diagnose)
- Etc.
Naast bovenstaande, is de kinderfysiotherapeut ook absoluut specialist op het gebied van de grove motoriek. Wanneer het kind op school dan ook moeite heeft met grofmotorische vaardigheden (bijvoorbeeld tijdens de gymles valt het op dat het kind meer moeite heeft dan klasgenootjes), kan tevens de kinderfysiotherapeut ingeschakeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende taken:
- Koprollen
- Houterig bewegen
- Moeite met balvaardigheden
- Moeite met hinkelen/huppelen
- Etc.
Als kinderfysiotherapeut is het mijn specialiteit om te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Er kunnen veel verschillende oorzaken liggen bij bovenstaande problemen. Simpelweg kan het zijn dat het kind de taak nog niet vaak genoeg geoefend heeft en dat veel herhalen de weg naar verbetering is. Maar soms zie je weinig verbetering bij meer oefenen. Dan is het goed om uit te zoeken of er iets meer aan de hand is; de fijne motoriek kan door veel verschillende oorzaken wat achterblijven (moeite verandering van richting, moeite met drukverdeling, moeite met stop-starten, etc.). Ook kan de oorzaak liggen in bijvoorbeeld de reflexintegratie, richtingsproblematiek, concentratieproblemen etc.
Bij (vermoeden op) dyslexie of richtingsproblematiek kan het zijn dat een kind bijvoorbeeld nog niet (volledig) gelateraliseerd is (duidelijke voorkeur links/rechts), wat weer te maken heeft met de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft. Ook kan een kind moeite hebben met het kruisen van de middellijn.
Hoe gaan we te werk?
Wanneer u als ouder denkt dat kinderfysiotherapie voor uw kind helpend kan zijn voor een goede motorische ontwikkeling, dan kunt u contact opnemen (zie onderstaande gegevens). Ook kan het zijn dat de leerkracht signaleert dat er sprake is van problematiek op het gebied van de motorische ontwikkeling. De leerkracht zal dit dan met u bespreken en vragen of kinderfysiotherapie een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Na toestemming van ouders, zal de kinderfysiotherapeut eerst een observatie doen. Wanneer blijkt dat een kind er baat bij kan hebben, vindt er een intake op de praktijk van de kinderfysio plaats (samen met kind en ouder) en daarna kan kinderfysiotherapie op school opgestart worden.
Maximaal éénmaal per week zal het kind 20-30 minuten uit de klas worden gehaald om samen met de kinderfysiotherapeut te oefenen. Daarnaast zullen oefeningen voor thuis worden meegegeven en wordt de docent (met toestemming van de ouders) op de hoogte gehouden van de bevindingen van de therapeut en de voortgang van het kind. Docenten wordt ook gevraagd om aan de kinderfysio aan te geven waar zij in de klas tegenaan lopen. Soms zal er gewerkt worden in de werkboeken van school, maar vaak ook zullen specifieke oefeningen worden gedaan, afgestemd op het kind en de oorzaak van de problematiek. Doel is dit altijd op speelse wijze te doen. Nu en dan zullen ook test en evaluatie momenten afgenomen worden.
Het streven is om altijd doelgericht te werk te gaan: waar loopt het kind precies tegenaan en welk doel kunnen we daarop stellen. Het is dan ook altijd het doel om kinderfysiotherapie weer af te bouwen en te stoppen op school. Wanneer het kind moeite heeft met bijvoorbeeld (voorbereidend) schrijfonderwijs, is het wenselijk dit zo vroeg mogelijk op te starten, liefst voor het handschrift enigszins geautomatiseerd is.
Een leerling aanmelden, of twijfel je? Schiet mij gerust aan, of stuur een berichtje / mailtje met je vraagstelling!
Wytske Vermeulen-Anema info@topfysiowommels.nl 06-55118554 / 0515-332828